tisdag 26 april 2011

Utvärdering av experiment

Utvärdering av experimentet Varm och kall luft
När vi valde experiment ville vi att det skulle vara lustfyllt, skapa nyfikenhet och delaktighet allt enligt Lpfö 98/10. Vi trodde att luften som fenomen även kom att fängsla barnens intresse, eftersom luft är osynligt så kunde experimentet bli lite magiskt vilket leder till nyfikenhet. Det man inte ser kan ibland vara svårt att förstå.
Vi började fråga vad barnen visste om luft. Utifrån det kunde vi skapa oss en bild av deras kunskaper om fenomenet luft.
Barnen hade en viss förståelse om vad luft var. De trodde oftast att luft är något som finns ute eller att luft är något som finns över oss. Ex kasta upp en boll i luften.
När vi genomförde experimentet ihop med barnen så utgick vi från barnens hypoteser vilket inte alltid stämde överens med resultatet. Men i och med att barnen var med och ställde hypoteser och kommunicerade med varandra så ökade deras förståelse för att det finns skillnader i beteendet av den varm och kall luften.

Enligt Hellde´n (2010) så utforskar barn ideligen sin omgivning, med vad de upptäcker beror på vilka människor som finns i deras omgivning och vilka situationer det är. Det krävs att vi lärare är medvetna om det och har kunskap så vi kan lyfta deras frågor och synliggöra det naturvetenskapliga.

Några barn hade ingen kunskap om att det fanns luft i flaskan från början men med att de såg att ballongen reste sig när flaskan med ballongen stod i det varma vattnet så kom de fram till att det måste finnas luft i flaskan och att luften åker upp i ballongen. Medans flaskan med ballongen som stod i det kalla vattnet så var det ingen luft i flaskan, för där ramla ballongen ihop. Att det finns luft i ballonger hade de erfarenhet av. Nu fanns det luft i flaskan även när den stod i det kalla vattnet men molekylerna i luften hade inte så mycket energi så de drog ihop sig och sjönk till botten.
Men det här med luft är inte så enkelt att förstå. Det som inte syns kan ibland bli för abstrakt för barn . Med detta experiment så har barnen inte fått en helt klar bild om vad som hände med luften. Men de har fått med sig en upplevelse som väcker nya funderingar och nyfikenhet som så småningom kan leda till utvecklande förståelse om fenomenet luft.


1 kommentar:

  1. Här kommer källan, den kom inte med.

    Hellde'n, G., Jonsson, G,. Karlefors, I. och Vikström, A. (2010).
    Vägar till naturvetenskapens värld -ämneskunskaper i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.

    SvaraRadera