Genomförande av experiment
Jag har gjort experimentet ihop med 2 stycken barn i åldern 3-4 år. Experimentet handlar om att få en förståelse om hur luft påverkas av olika temperaturer. Att experimentera om något som inte syns är en utmaning . Under en tid har jag pratat med barnen för att få en bild av deras förståelse om fenomenet luft.
Innan experimentet ställde jag frågor till barnen om vad de tror händer med ballongen när vi ställer ner flaskan som ballongen sitter på i det kalla/varma vattnet? Genom barnens hypoteser undersökte vi och fick fram en ny förståelse.
Barnen fick uppleva skillnaden av vad som händer med luften när den utsätts för temperatur skillnader. Genom att se skillnader ökar barns förståelse och nya samband växer fram. Enligt Pramling Samuelsson & Asplund Carlsson (2008) så uppfattar barn samband som de sedan förvandlar till förståelse.
Genom att de hade ställt hypoteser om vad som skulle hända utvecklades deras kunskaper när de själva fick prova och komma fram till ny förståelse. Under experimentet förde barnen dialog med varandra. Deras tankar ventilerades och utvecklades.
Enligt Lpfö 98(rev10) så ska
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
För att göra allt mera tydligt avslutade vi med en lek som kan vara ännu ett led till att utveckla en förståelse för molekylernas rörelse i varm och kall luft. Genom lek utvecklas lärande.
Enligt Lpfö 98 (rev10) så ska
Verksamheten främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnens intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskap och färdigheter.
Källor: Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2008). Det lekande lärande barnet i en utvecklingspedagogisk teori. Stockholm: Liber.
Skolverket 2010.Läroplan för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010.Stockholm:Fritzes.
Späänande! En reflektion jag gör utifrån det du skriver om att se skillnader är att skillnader både kan erfaras praktiskt (ex. skillnaden mellan olika former på ballongen)och mer abstrakt, som ett mål (skillnader mellan temperaturväxlingar). Du skriver att barnen ställde hypoteser och deras tankar utvecklades... har du exempel på denna process? Hur såg du denna utveckling?
SvaraRadera// Susanne
När jag började fråga barnen vad de trodde skulle hända med ballongen i det kalla vattnet, så var barnens hypoteser att flaskan skulle gå sönder och att ballongen skulle blåsa i väg.I det varma vattnet skulle ballongen ta sönder sig själv (smälla)och flyga iväg. Efter experimentet så sa de att i kallt vatten ramlar den ihop, ingen luft i, medan i varmt vatten går den upp, blåser upp.Jag tolka det som att när flaskan med ballongen stod i det varm vattnet så förstod de att här fanns det luft medan i det kalla fanns ingen luft. Innan experimentet så tänkte de nog inte att det fanns luft i flaskan medan efteråt så måste det nog finnas luft i flaskan för ballongen blåstes ju upp. Det här med luft är inte lätt. Det som inte syns finns inte.Barnen hade en empirisk kunskap om att luft finns i ballonger, nu genom experimentet så utvecklades det mera kunskap kanske kunde de inte sätta ord på vad som hände direkt men att det var luft som påverkade ballongen det förstod de.
SvaraRaderaVilket spännande experiment Annika. Jag håller med dej om att det är en utmaning att experimentera med något som inte syns. Har du efter ditt utförande observerat något fortsatt intresse hos barnen av fenomenet luft?
SvaraRaderaHanna
Tycker också att det låter som ett spännande experiment, jag blir också nyfiken och vill testa det. Jag tycker att det är viktigt att vi låter barnen få uppleva det naturvetenskapliga under lustfyllda former, som detta.
SvaraRadera//Ellinor Dahlgren