Genomförande av experimentet.
Planeringen av experimentet har vi i gruppen gemensamt formulerat i tidigare inlägg i bloggen.
Jag har genomfört experimentet tillsammans med två flickor som är fyra år.
Experimentet skulle ge barnen en förståelse av skillnaden mellan kall och varm luft.
Innan vi började ställde jag frågan: Vad tror du händer med ballongen om vi stoppar ner flaskan i varmt vatten?
- Vet inte! Svarar den ena flickan.
- Den smäller väl inte! Svarar den andra flickan och gömmer sig bakom en hylla.
Jag tog henne i handen och hon kände sig då trygg att komma fram.
Sedan förde jag flaskan med ballongen på i det varma vattnet.
- Den blåser upp sig! utbrister en av flickorna. Båda jublar.
Sedan frågar jag: Vad tror du händer med ballongen om vi stoppar ner flaskan i det kalla vattnet?
- Vet inte! Svarar båda flickorna.
En av flickorna säger när hon sett vad som hände.
- Den blir liten!
Sedan vill de prova fler gånger och de vågade då föra ner flaskan i vattnet själva.
Efter det lekte vi en lek som skulle få barnen att känna hur luften beter sig när den är kall/varm.
Skolverket (1998 rev 10) anser att förskolan skall sträva efter att varje barn
· Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
Barnen fick vara aktiva i ett undervisningsmoment efter läroplanens mål. De fick också medverka i en lek. De ställde egna hypoteser och var kreativa när de själva ”vågade” prova experimentet efteråt.
Referens
Skolverket (1998 rev 10). Läroplan för förskolan, Lpfö98, reviderad 2010. Stockholm: Fritzes.
Av: Ann-Sofie Hallberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar