fredag 15 april 2011

Teknik i förskolan.


På min arbetsplats har vi mycket teknik som barnen kan utforska i. Det finns så mycket som man inte tänker på i vardagen som är teknik. Detta har jag fått upp ögonen på i kursen. Jag har inte tänkt på teknik så förut.
Ginner (1996) anser att det finns en massa teknik omkring oss men den tas för given så man knappast märker den.
Detta stämmer verkligen, så är det nog för många!
Utbildningsdepartementet (1998 rev 10) anser att förskolan skall sträva efter att varje barn:
·         Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
·         Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Därför anser jag att man borde benämna teknik mer bland barnen i förskolan och att man är tillåtande åt att barnen utforskar på egen hand men också tillsammans med oss pedagoger samt tillsammans med kamrater. Här kommer både den individuella och interpersonella dimensionen in.

På min arbetsplats har barnen under sommaren möjlighet att måla utomhus då vi ibland ställer ut staffliet. De får även måla med vatten runt om på gården, det blir vattenmålning på bänkar, dörrar, bord mm. Det är ju en teknik i sig att måla med vatten då det inte blir färg utan vatten som sedan torkar och försvinner.
Utomhus har vi gungor, cyklar, spadar, sopborstar, bollar, rutschkanor, klätterställning med klättervägg, ett bord för vattenlek/sandlek. Listan kan göras lång!

Inomhus har vi ett teknikrum (på avdelningen för 4-6 åringar) som barnen skapar i med olika material såsom trä och frigolit mm. Där finns många olika redskap som såg, borr, tumstock, hammare, spik, skruvar, trälim mm. I teknikrummet får barnen vistas tillsammans med en pedagog. De har skapat många fina alster därinne. De har byggt mobiltelefoner, bilar, båtar, ett hus som flera barn byggt tillsammans av en stor kartong.
Jag kan se att i vår verksamhet är både pojkar och flickor intresserade av teknik och att alla tillåts att prova. Här kommer den institutionella dimensionen in.

Vi har även en stor ateljé på varje avdelning där vi skapar i färg, papper, lera, lim, målar på staffli, skapar med skräp exempelvis: korkar, kapsyler, tomma förpackningar mm.

Referenser:
Ginner, T. & Mattsson, G. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Utbildningsdepartementet.(1998 rev 10). Läroplan för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010. Stockholm: Fritzes.

Av: Ann-Sofie Hallberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar