måndag 4 april 2011

Teknik i förskolan

I början av kursen gjorde jag ett inlägg i bloggen (9/2) som handlade om hur jag skulle fördjupa mina kunskaper i naturvetenskap och teknik i förskolan genom denna kurs. Jag ville utveckla mig i att hjälpa barnen att upptäcka och sätta ord på naturvetenskapliga begrepp men även att jag skulle upptäcka vad vi har runt omkring oss. Jag berättar om när vi har vattenlek och hur viktigt det är att vi är lyhörda för barns kunskap. Nu när kursen har hållit på ett tag så ser jag att jag har utvecklas, jag har fått en anan syn (djupare syn) om vad som är natur och teknik i förskolan.

Vi har teknik runt omkring oss hela tiden . En del lägger vi mer märke till än andra. Men vad är det som kännetecknar teknik? Enligt Ginner & Mattsson(2009) så är teknik ”allt det människan sätter mellan sig själv och naturen.”

Förut så har jag tänkt att teknik är maskiner som har ett vist syfte att hjälpa oss. Men teknik är inte bara maskiner det kan vara en pensel, kniv, hårborste, spade mm

Tittar jag mig runt om på förskolan så ser jag att barnen använder sig av olika tekniska redskap hela tiden både när det är ute och inne.

En dag såg jag två små barn som gick runt på gården med var sin spade i handen jag tänkte först att de ville gräva i sanden nu när snön var borta men de hade helt andra planer. Barnen är i två årsåldern och är intresserade av ljud. Barnen gick tillsammans runt huset och slog med spaden på tegelväggen sedan på träväggen för att sedan gå till en dörr. Här kunde jag sagt att de skulle sluta att slå på väggen men jag uppfattade vad det undersökt så jag lätt dem fortsätta. Efter varje slag tittade de på varandra och nickade mot varandra. När det kom till stället där tegelväggen gick över till trävägg slog de ett slag på teglet sedan ett på träväggen, de lyssnade och jämförde nickade och gick vidare. Med hjälp av teknik, i detta fall en spade så undersökte det ljudets egenskaper. De bildade sig en uppfattning om att ljud ändrar sig beroende på olika underlag.

I denna situation kan man se de tre olika dimensionerna som gör att barnen utvecklas; individuell, interpersonell och institutionell. Jag som pedagog men även miljön vi vistades i var tillåtande. Barnen fick utforska och komma på nya upptäckter. Jag såg det som att det var ett lärande tillfälle. Barnen valde själva aktivitet, genom ett samspel och nya upptäckter utvecklade en förståelse om ljudets möjligheter. Enligt läroplanen så står det att ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att utskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar”(Lpfö 98 rev 2010)

Tittar man historiskt så kanske det var så här man började för att upptäcka olika saker. Genom att prova sig fram slumpmässigt så upptäcker man saker som man har nytta av.

Av Annika Eliasson

Källor:

Ginner,T. & Mattsson,G.(red.)(1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket(2010). Läroplanen för förskolan Lpfö 98 (rev 2010). Stockholm

1 kommentar:

  1. Hej Annika, vilket mysigt inlägg och upplevelse. ja visst har man fått upp ögonen och häftigt att bli medveten om att barnen börjar så tidigt.
    /Liselott

    SvaraRadera