torsdag 17 mars 2011

Val av naturvetenskapligt fenomen


Vi valde att fokusera på varm och kall luft efter att vi hade testat olika experiment då vi hade labb. Resultaten blev nästan lite magiska eftersom att luften är osynlig. Vi tror att luften som fenomen även kommer att fängsla barnens intresse. När vi sedan gick ut till våra förskolor och frågade barnen vad de visste om luft så trodde de oftast att luft är något som finns ute eller att luft är något som finns över oss. Ex. kasta upp en boll i luften. Kan vi tillsammans med dem på ett lekfullt sätt få ny förståelse och kunskap om varm och kall luft?

I Lpfö 98 rev.2010 kan vi läsa:
Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.
  •     Problematisera lärande miljöer som stödjer barns lärprocesser inom naturvetenskap och teknik samt diskutera dessa utifrån individuella, interpersonella och institutionella dimensioner   
  •    Planera, genomföra och utvärdera undervisning, samt analysera barns lärprocesser i naturvetenskap och teknik utifrån ett läroplansperspektiv, med särskilt fokus på lek och kreativitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar