Om att bli dokumenterad – etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren, A-L & Sparrman, A
Vi har diskuterat etiska aspekter på dokumentation utifrån en artikel av Lindgren, A-L & Sparrman, A.
”För att utvärdera förskolans kvalitet och skapa goda villkor för lärande behöver barns utveckling och lärande följas, dokumenteras och analyseras.” (Lpfö-98/10 s.14)
När vi dokumenterar barnen i förskolan är det viktigt att få barnens godkännande att vara med på bilder. Om barnet inte vill medverka måste vi respektera deras val. Föräldrar måste också gett sitt medgivande till dokumentation i form av bilder, video- och röstinspelningar, observationer o.s.v. Kraven på oss ökar genom våra styrdokument, men kan försvåras om barn och föräldrar inte vill bli dokumenterade. Vi måste vara medvetna om kulturkrockar som kan uppkomma och därför vara tydliga om varför vi dokumenterar.
Det är särskilt viktigt när vi dokumenterar yngre barn att vi har tänkt igenom hur vi använder bilderna, då barnen inte alltid kan uttrycka sitt medgivande.
Syftet med dokumentationen behöver vara genomtänkt och väl medvetet för alla som ingår i arbetet och att vi vet vad vi ska använda det till. Vad gör vi på förskolan och vad lär sig barnen? Dokumentationen behöver det utvärderas och reflekteras om för att kunna synliggöra eventuell utveckling.
Referenslista:
Lindgren, A-L & Sparrman, A (2003) Om att bli dokumenterad – etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Elektronisk länk: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Utbildningsdepartementet (2010) Läroplan för förskolan (Lpfö-98/10) Stockholm: Fritzes
Närvarande:
Priya Mohlén
Katharina Johansson
Annika Eliasson
Ann-Sofie Hallberg
Ingvor Karlsson
Linda Svensson (mobilt närvarande)
Intressanta kommentarer... Jag har eventuellt tänkt att lyfta den etiska dimensionen av dokumentation vid min föreläsning om etik... är det något speciellt kring detta som ni skulle vilja att jag tar upp och belyser ytterligare?
SvaraRadera// Susanne
Det skulle vara fint av dig om du kunde visa goda exempel på dokumentation. Gränserna emellan vad man " inte " ska visa är ibland hårfin. Vi pratade mycket om kulturkrockar och även föräldrars rättigheter till att säga nej.
SvaraRaderaDet är viktigt att dokumentationen blir ett bra verktyg och ett stöd för att påvisa utveckling //: Ingvor