När vi började planera experimentet ville vi att det skulle vara lustfyllt, skapa nyfikenhet och delaktighet. Vi utgick från ett didaktiskt tänkande och att vi skulle använda oss av öppna frågor och vara lyhörda för barnens hypoteser.
Varför: Enligt Lpfö 98 (rev 10) ska barn få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. (sid 7)
Vad: Vi valde ut ett experiment som vi tyckte visade kall och varm lufts egenskaper tydligt.
Hur: Vi ville se skillnaderna på den varma och den kalla luften. Vi använde oss av material som bestod av;
· Två skålar, en med varmt vatten och en med kallt vatten.
· En liten pet- flaska.
· En ballong.
Vi valde ut en frågeställning;
– Vad tror du händer med ballongen när man stoppar ner flaskan i det varma vattnet?
– Varför? var nästa fråga.
– Vad tror du händer om vi stoppar ner den i kallt vatten?
– Varför?
För vem: Sammanlagt 6 barn från 3 förskolor i åldrarna 3-5 år
Vi tänkte avsluta med en dramatisering som kan ge förståelse för molekylernas egenskaper i varm och kall luft. Enligt Lpfö 98 (rev10) så är leken viktig för barns utveckling och lärande. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. (sid 6)
Referenser:
Walpole, B (1989). Kul att kunna om luft. Teknografiska institutet AB
Utbildningsdepartementet (rev 2010) Läroplan för förskolan (Lpfö-98/10). Stockholm: Fritzes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar