lördag 29 januari 2011

Seminarie grupp 5 13/1 -2011

Förberedelser inför detta seminarie:
Helldén, G mfl (2010)/ Vägar till natur-vetenskapens värld ämneskunskaper i didaktisk belysning.

Vi diskuterade utifrån boken och funderade över hur vi på ett begripligt sätt skulle få in naturvetenskapen och tekniken i det vardagliga arbetet på förskolan. Den reviderade Lpfö 98 kommer att medvetandegöra arbeta med No och teknik på ett nytt sätt. Tidigare har förskolans pedagoger valt själva hur stor plats ämnena ska få i verksamheten, men efter att läroplanen träder i kraft blir det ännu en del som barnen ska erbjudas i verksamheten.

Det blir viktigt för oss att samla på oss kunskaper i ämnet, så att vi sedan kan beskriva för barnen  de naturvetenskapliga begreppen. Ett viktigt redskap blir de didaktiska frågorna men också faktakunskaperna.
Ett viktigt arbete är att synliggöra ämnet både för oss själva som pedagoger och som medskapare på våra arbetsplatser. En del av oss har bara börjat arbete med att skapa goda förutsättningar för barnen att uppleva, utveckla och inspireras till framtida naturvetar, medans andra arbetat en del sedan tidigare.

Hur arbetar vi vidare?

Det gör vi genom att:
  • Pedagoger samlar på sig kunskaper i ämnet
  • Väcker intresset hos barnen och kollegorna
  • Medvetet plockar in No-Teknikdelar i våra Temaarbeten
  • Hitta vardagssituationer där barns frågor blir vägledande för olika forskningsområden
  • Tar vara på årstidsväxlingar, växter - djur
  • Erbjuder barnen litteratur i ämnena som kan väcka nyfikenheten hos dem
  • Fixa experimentlådor som uppmuntrar till att utforska tillsammans med barnen i mindre grupper.
I vår seminariegrupp diskuterade vi också utomhuspedagogiken den ger på ett naturlig sätt många möjligheter i vardagliga situationer där pedagoger och barn kan uppleva och  kreativt undersöka.
Vid datorn Ingvor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar