Seminarie med grupp 5 den 16/12-2010
Innan seminariet hade vi läst Thulins, S. (2006) studie Vad händer med lärandets objekt?
Den inspirerade oss och vi diskuterade naturvetenskap och teknikämnet i största allmänhet.
Hur ska vi skapa möjligheter att arbeta med naturvetenskap och teknik?
Hur ska vi använda språkbruket tillsammans med barnen i ett No-teknikperspektiv?
I gruppen pratade vi om hur vi arbetar idag men också hur den reviderade Lpfö 98, kommer att påverka oss i det vardagliga arbetet på förskolan. Många praktiska saker kom upp och vi hade en givande kommunikation där vi fick ett erfarenhetsutbyten från praktiska exempel från våra barngrupper. Förutsättningarna på våra förskolor skiljer sig åt då avståndet till skogen varierar. Därför diskuterade vi också hur vi kan skapa tillfällen att erbjuda barnen naturvetenskap och teknik på förskolegården och även inomhus. Vi bollade våra egna erfarenheter och kom snart fram till att vi redan idag arbetar i en Antropomoristiskt anda. De didaktiska frågorna kommer naturligt och är ett förhållningssät som genomsyrar det verksamheten på förskolan.
Det finns många sätt att arbeta med naturvetenskap och teknik. Vi tipsade varandra om olika material som på ett bra sätt behandlar dessa ämnen. Då vi känner att vi behöver hjälpmedel för att vägleda och inspirera barnen. Det måste bli överskådligt och skapa nyfikenhet.
Barnböcker:
En påhittad saga om myrstacken kan bli en inkörsport och ett sätt att väcka intresse hos barnen för att titta närmare på myrorna i myrstacken. I barnens värld förvandlas " myrstacken till ett samhälle där barnen tror att myrorna går på toaletten, äter pizza, tittar på teven och sover." Denna föreställningsvärld om hur myrorna har det är viktig för barnet då den kan bidra till att ge barnet en förståelse för att myrorna är levande varelser som man ska vara rädda om.
Genom att vi som pedagoger lägger till verkliga begrepp och berättar om hur det verkligen förhållersig inne i myrstacken skapar vi och utvecklar vi tillsammans med barnen ett NO-perspektiv och en förståelse för hur livet i myrstacken är på riktigt. Därför behöver vi som pedagoger tydliggöra naturvetenskapen och tekniken både för oss själva och barnen.
En viktig ingridiens i vårt arbete med barnen är att ha roligt tillsammans. Genom humor, motivation och nyfikenhet kan barnen själva bli medskapare och hitta förutsättningar till både lek och lärande. Vi pedagoger har ett ansvar och en möjlighet att inspirera barnen. Vi såg många möjligheter till variation, mångfalld, inspiration och hoppas att kursen skall bli ett tillfälle för oss att utveckla ett förhållningssätt till Naturvetenskap och teknik, där vi får ökade kunskaper i ämnet. Så att materialet, kunskaperna, barnen och miljön integreras.
Vid datorn Ingvor
Den inspirerade oss och vi diskuterade naturvetenskap och teknikämnet i största allmänhet.
Hur ska vi skapa möjligheter att arbeta med naturvetenskap och teknik?
Hur ska vi använda språkbruket tillsammans med barnen i ett No-teknikperspektiv?
I gruppen pratade vi om hur vi arbetar idag men också hur den reviderade Lpfö 98, kommer att påverka oss i det vardagliga arbetet på förskolan. Många praktiska saker kom upp och vi hade en givande kommunikation där vi fick ett erfarenhetsutbyten från praktiska exempel från våra barngrupper. Förutsättningarna på våra förskolor skiljer sig åt då avståndet till skogen varierar. Därför diskuterade vi också hur vi kan skapa tillfällen att erbjuda barnen naturvetenskap och teknik på förskolegården och även inomhus. Vi bollade våra egna erfarenheter och kom snart fram till att vi redan idag arbetar i en Antropomoristiskt anda. De didaktiska frågorna kommer naturligt och är ett förhållningssät som genomsyrar det verksamheten på förskolan.
Det finns många sätt att arbeta med naturvetenskap och teknik. Vi tipsade varandra om olika material som på ett bra sätt behandlar dessa ämnen. Då vi känner att vi behöver hjälpmedel för att vägleda och inspirera barnen. Det måste bli överskådligt och skapa nyfikenhet.
Barnböcker:
- Lars Klinting böcker om Castor. 10 stycken fantastiskt roliga böcker om bävern som använder sig av både naturvetenskap och teknik. Han syr, bakar, bygger, odlar och mycket mera.
- Sven Nordqvist bok om Nasses Taxi, Mamma Mu ochGubben Pettson är andra exempel på böcker som kan skapa möjligheter för kreativa samtal.
- Linnea och Maja böckerna av Lena Andersson är andra exempel.
- Kan bli en plats där barnen på ett naturligt sätt kan få uppleva naturens växlingar. Där lek och lärande blandas och ger möjligheter till barnens egna tankar och upptäckarlust.
- Genom att vi som pedagoger tar med oss faktaböcker och anpassat material kan vi hjälpa barnen att få se, uppleva och förhålla sig till naturen.
- Ett av tipsen var att skapa en funktionell Bålplats där man tillsammans kan tillreda mat.
En påhittad saga om myrstacken kan bli en inkörsport och ett sätt att väcka intresse hos barnen för att titta närmare på myrorna i myrstacken. I barnens värld förvandlas " myrstacken till ett samhälle där barnen tror att myrorna går på toaletten, äter pizza, tittar på teven och sover." Denna föreställningsvärld om hur myrorna har det är viktig för barnet då den kan bidra till att ge barnet en förståelse för att myrorna är levande varelser som man ska vara rädda om.
Genom att vi som pedagoger lägger till verkliga begrepp och berättar om hur det verkligen förhållersig inne i myrstacken skapar vi och utvecklar vi tillsammans med barnen ett NO-perspektiv och en förståelse för hur livet i myrstacken är på riktigt. Därför behöver vi som pedagoger tydliggöra naturvetenskapen och tekniken både för oss själva och barnen.
En viktig ingridiens i vårt arbete med barnen är att ha roligt tillsammans. Genom humor, motivation och nyfikenhet kan barnen själva bli medskapare och hitta förutsättningar till både lek och lärande. Vi pedagoger har ett ansvar och en möjlighet att inspirera barnen. Vi såg många möjligheter till variation, mångfalld, inspiration och hoppas att kursen skall bli ett tillfälle för oss att utveckla ett förhållningssätt till Naturvetenskap och teknik, där vi får ökade kunskaper i ämnet. Så att materialet, kunskaperna, barnen och miljön integreras.
Vid datorn Ingvor
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag gick igenom förskolans barnlitteratur, för att se om vi hade några böcker om Naturvetenskap och teknik. Vi hade några få böcker om teknik men en hel del böcker om biologi. Jag noterade att teknikböckerna handlade om pojkar, Mulle Meck osv. Biologiböckerna handlade om flickor, Maja, Linnéa...
SvaraRaderaDäremot hade vi många faktaböcker för barn. Jag ska nog i alla fall gå till biblioteket och titta om det inte finns fler böcker.
Intressant, Linda! Känns som om flickor och pojkar redan blir tilldelade ämnena när de är små. Undrar hur många som hade kvinnliga teknik, kemi och fysiklärare i skolan? Bra uppmärksammat!
SvaraRaderaJa du fick igång mina tankar också Linda. Det kanske inte är så konstigt att böckernas förebilder oftast är maskulina då de är en spegling av vårt samhälle. Titta bara på antalet män kontra kvinnor som fått ta emot Nobelpriset i kemi, fysik, biologi, litteratur och ekonomi.. 777 män och endast 34 kvinnor. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelpriset
SvaraRaderaVi som pedagoger har en rejäl utmaning framför oss. Tänk så många ungar som ska inspireras till att upptäcka och utforska sin omvärld. Vi kan inte längre blunda och säga vi borde, nu står det inskrivet att vi ska erbjuda dem Naturvetenskap och teknik på förskolan med den nya reviderrade läroplanen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaTryckfels-Nisse kom visst in i min dator förut :-)) det var 777 Nobelpristagare av dem finns bara 34 kvinnor representerade. Med andra ord 743 män....
SvaraRadera