Jag hade i förväg ställt i ordning det som behövdes för att utföra experimentet. Jag gick sen och hämtade de barn som jag hade valt ut, en en fyraåring och en femåring. Vill ni se något spännande?
Jag berättade för dem att den första skålen innehöll varmt vatten och att den andra innehöll kallt vatten. Det var isbitar i för att det skulle bli extra tydligt.
Vad tror ni händer med ballongen om vi stoppar ner flaskan i varmt vatten?
-Den blåser inte upp-Jo, den blåser upp!
Varför?
-För att det är varmt. AJ! (känner på vattnet)
-För att det är varmt. Luften åker in i ballongen
Vad tror du händer med ballongen om vi stoppar ner flaskan i kallt vatten?
-Blåser ner.
-Blåser ner, blåser ut.
Varför?
-För att du la den i det kalla.
-För att luften åker ur ballongen. Den blåser upp i det varma och ut i det kalla.
Barnen hade likvärdiga svar fast femåringen utvecklade svaren lite mer. Det var lite oväntat att de så tidigt nämnde att det var luft i flaskan. Jag lyssnade i genom min inspelning men jag hade inte nämn det för dem tidigare. De tyckte att det var väldigt roligt och spännande hela tiden. Efteråt lekte vi en lek för att göra det ännu tydligare.
Skolverket (1998 rev 10) :
- Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera.
- Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap
Referens
Skolverket (1998 rev 10). Läroplan för förskolan, Lpfö98, reviderad 2010. Stockholm: Fritzes.
Av. Linda Svensson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar